کودک و ابزار های یادگیری

کودک و ابزارهای یادگیری

1-بازی

اولین ابزار یادگیری در کودکان بازی می باشد.بازی به هرگونه فعالیت جسمی و ذهنی گفته می شود که به صورت اختیاری توسط کودکان انجام می گیرد.کودک در بازی از طریق مشاهد،با استفاده از حواس و از طریق جستجو کردن ،اندیشیدن و کشف کردن به تجربه ی دنیای اطراف خود می پردازد ،دست به خلاقیت می زند،همچنین از طریق بازی مهارت های زیادی را کسب می کند.به توانایی ها ،ضعف ها ،نکات مثبت و منفی خود پی می برد و به تقویت آن ها می پردازد.

بازی باعث رشد اجتماعی شخصیت کودک می شود .او در بازی های گروهی ،ناگریز به رعایت نکات اجتماعی و قواعد بازی می شود و مفاهیم اجتماعی مانند نوبت گرفتن ،صبر و حوصله نشان دادن ،احترام به حقوق دیگران ،اعتماد به نفس پیدا کردن ،پیروزی و شکست را فرا می گیرد .

کودک در حین بازی ،به ویژه بازی های آموزشی ،به مفاهیم ذهنی جدیدی دست پیدا می کند و مهارت های بیشتری را کسب می نماید.با رنگ های مختلف و شکل های گوناگون و جهت های متفاوت آشنا می شود و تجارب ارزنده ای را به دست می اورد.

بازی کردن به کودک کمک می کند کمک می کند تا دنیایی را که در آن زندگی می کند بشناسد ،بفهمد،اداره کند و میان واقعیت و تخیل تفاوت بگذارد و درباره ی خود،دیگران و رابطه اش با آنها چیزه های بیشتری را یاد می گیرد.

از دیگر اثرات بازی به عنوان یک ابزار مهم و موثر در یادگیری کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-بازی کردن موجب پرورش مهارت های اجتماعی و زبانی کودک می شود.

-مهارت های گوش دادن و استدلال کردن از طریق بازی در او تقویت می شود.

-بازی کردن ،مهارت های ریاضی کودکان را توسعه داده و بهبود می بخشد.کودکان در مراحل اولیه ی رشد،مفاهیم ریاضی را درک می کنند.مانند شمارش تعداد اشیای درون یک کیسه ،کوچک و بزرگ بودن اشیاء کوتاه و بلند ،کم و زیاد و...

-بازی عامل مهمی در پرورش عقلی کودک به شمار می رود.کودک انچه را که در خانه می آموزد،ضمن بازی تکرار می کند و هنگام تکرار درباره ی آن می اندیشید و معنای بسیاری از این پدیده ها برای او قابل فهم می گردد.

-در هنگام بازی خلاقیت کودک افزایش می یابد.

-در روند بازی ،نیروهای ذهنی و جسمی کودک یعنی دقت ،حافظه ،تخیل ،نظم و ترتیب ،توانایی جسمی و... رشد می یابند.

-کودک از طریق بازی نحوه صحیح زندگی ،مقابله با مشکلات و حل آن ها را می آموزد.

بازی های دوران کودکی به سه دسته تقسیم می شوند:

1-بازی های تمرینی

نخستین بازی هایی هستند که کودکان در مرحله ی حسی-حرکتی به آنها می پردازند.این بازی ها تنها تکرار فعالیت هایی است که کودک انجام می دهد مثلا کودک ،برحسب اتفاق شی خاصی را که از گهواره اش آویزان است تکان می دهد ،سپس این کار را تکرار می کندتا آن را بفهمد و با آن سازش پیدا کند.به همین دلیل به این بازی ها،بازی ها ی اکتشافی و مهارتی نیز می گویند.زیرا کودک از طریق حواس پنجگانه ی خود اطلاعاتی در مورد خواص اشیا بدست می آورد.

در این بازی ها کودک عملی از دیگران را مشاهد می کند و به تقلید و تکرار آن می پردازد به عنوان مثال ،اگر فرد بزرگسالی در کنار کودک باشد و با زبانش بازی کند،کودک ممکن است این عمل را تکرار کند.این بازی ها را می توان از آغاز تولد تا 18-24 ماهگی در کودکان مشاهده کرد.

بازی های تمرینی شامل چند مرحله است که عبارتند از:

1-کودک با اعضای بدن خود بازی می کند،مثل مکیدن انگشتان و بازی کردن با دست های خود در حدود 4 ماهگی.

2-کوک به اشیا توجه می کند مثلا وسایلی را که در دسترسش هستند لمس می کند ،تکان می دهد و به دهان می برد.

3-مرحله ی بعدی ،بازی با محتویات اشیا است که از 12 ماهگی شروع و در 15 ماهگی به اوج می رسد.

4-مرحله دیگر گروه بندی است .کودک اشیایی را که کاربرد و ویژگی یکسان دارند در کنار هم قرار می دهد.(12-18ماهگی)

2-بازی های نمادین

دومین نوع بازی ها ،بازی های نمادین (رمزی) است.در این نوع بازی ،کودک از راه مشاهده و تقلید موقعیت هایی را وانمود سازی می کند که از نظر خود معنادار است یعنی کودک اشیا نمادین را به جای شی واقعی به کار می گیرد.مثلا با تکه پارچه ای که به بالش شباهت دارد بازی می کند یا قوطی کبریت را به جای ماشین اسباب بازی می راند و یا سوار چوب بلندی می شود و وانمود می کند که اسب سواری می کند.

دوره ی فراوانی این بازی ها ،در مقطع سنی 18-24 ماهگی تا5-6 سالگی است.بازی های نمادین نقطه ی اوج بازی های کودکانه است و بیشتر از شکل های دیگر بازی در زندگی کودک نقش اساسی ایفا می کند.

کودک به کمک بازی های نمادین به تمرین تجربه های مختلف زندگی می پردازد و آنها را به شکل های مختلف آزمایش می کند.

3-بازی های با قاعده

سومین نوع بازی ها،بازی های باقاعده هستند که از سن 5-9 سالگی به بعدظاهر میشوند ودر 11 سالگی به مرحله نهایی خود می رسند .در این نوع بازی ها ،کودکان گروه های کوچکی را تشکیل می دهند و خودشان به طور موقت قواعدی را برای بازی گروهی شان وضع می کنند. شرکت در این نوع بازی ها موجب می شود که کودک تا حدی بتواند ارزش هایی چون همکاری،رعایت نوبت ،عدالت و انصاف و ثبت دقیق نتایج (برد و باخت) را درک کند.بازی های گروهی که رقابت جویی را در کودکان بزرگتر و بزرگسالان بر می انگیزد عمدتا از جمله بازی های با قاعده هستند .این بازی ها تا پایان عمر در شخصیت کودک اثر می گذارند.

نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که بازی های سال های آغازین کودک عمدتا فردی است اما کودک از 3 سالگی کم کم به بازی های گروهی علاقه نشان می دهند و در این بازی ها تجربه های ارزشمندی بدست می آورد که برای آینده او مفید و سودمند است.اگر بازی با اسباب بازی های مناسب همراه باشد لذت بخش تر ،آموزنده تر و جذاب تر خواهد بود.

معرفی نمونه هایی از بازی های کودکان

بازی های سنین 2 تا 3 سالگی

· صدای حیوانات

کودکان به تقلید صدای حیوانات علاقه مند هستند و از اینکه می توانند صداهای حیوانات مختلف را تقلید نمایند ،احساس غرور می کنند.

روش اجرا

* یک کتابچه که حاوی تصاویر حیوانات مختلف می باشد،تهیه کنید .با کودک خود به تصویر های این حیوانات نگاه کنید و از او بپرسید که هر یک از این حیوانات چه صدایی دارند.

* با او بازی کنید،به این صورت که شما دو بیت شعر زیر را بخوانید و از او بخواهید که در پایان هر یک از این جملات ،صدای حیوان مورد نظر را تقلید کند:

* ((گنجشکه جیک جیک می کنه جیک جیک جیک

کلاغه قار قار می کنه قار قار قار))

این بازی را با ادامه ی این شعر تکرار کنید و از کودکتان بخواهید قسمت دوم شعر را تکرار کند:

((هاپو واق واق می کنه عو عو عو

گاوه میگه علف می خوام مع مع مع

بزی می گه من تشنه ام بع بع بع

الاغه فریاد می زنه عر عر عر ))

· سرگرمی با تلفن

کودکان دو ساله دوست دارند با تلفن صحبت کنند ، چه تلفن واقعی باشد و چه وانمود کنند که با تلفن صحبت می کنند.

روش اجرا

* دو تلفن اسباب بازی تهیه کنید ،یکی برای خود و یکی برای کودکتان.

* یکی مکالمه نمایشی ترتیب دهید.

* وقتی شما شروع می کنید ،سوالاتی بپرسید که فقط نیاز به یک کلمه جواب داشته باشد:

بزرگسال:سلام

کودک:سلام

بزرگسال:موهایت کجاست؟

کودک :این جاست(کودک می تواند جواب بدهد یا به موی خود اشاره کند)

* پرسیدن سوالاتی را که یک کلمه جواب دارد ادامه دهید . این کار دامنه ی لغات کودکتان را گسترش می دهد.

* گاهی در این بازی که وانمود کنید با افرادی صحبت می کنید که کودکتان آنها را می شناسد .وانمود کنید تلفن زنگ می زند .از کودکتان بخواهید به جای پدر ،پدر بزرگ و غیره باشد . این فعالیت به کودکتان کمک می کند تا درباره ی پاسخ به سوالات به طریقه های متفاوت بیندیشد.

همیشه هر مکالمه را با گفت کلمه ی خداحافظ به پایان برسانید.

· شکل های دایره ای

روش اجرا

* شکل یک دایره را بر روی یک مقوا (ترجیحا سفید رنگ ) ترسیم کنید و سپس آن را ببرید.

* این دایره ی بریده شده را به کودکتان نشان دهید و به او بگویید قصد دارید به دنبال شکل های گرد بگردید. برای مثال وقتی می خواهید سوار اتومبیل شوید به شکل های دایره مانند تایر های اتومبیل و فرمان اتومبیل اشاره کنید.

* از کودکتان بخواهید زمانی که یک شی دایره ای را دید آن را به شما نشان دهد.

* هر زمان احساس کردید که کودک ،شکل دایره را یاد گرفته است این بازی را با شکل مربع انجام دهید.

* کودک شما با انجام این بازی به تدریج شکل های مختلف را خواهد شناخت.

بازی های سنین 3تا 4 سالگی

· لمس کن،احساس کن،بشناس

با وجود اینکه می دانیم کودکان بایستی اشیا را دستکاری کنند تا درباره ی آن ها چیزی را یاد بگیرند،ما بزرگسالان روزانه چند مرتبه از جمله ی((دست نزن)) استفاده می کنیم .در این فعالیت از کودک درخواست می شود تا با دست هایش به اکتشاف بپردازد.لمس کردن اشیا بسیار با اهمیت است.کودکان به اشیای مختلفی در محیط اطراف خود دست می زنند و آن ها را می شناسند ،دسته بندی و طبقه بندی می نمایند .به علاوه چون کلماتی برای توصیف آن چیزی که احساس می کنند نیاز دارند،دامنه ی لغاتشان نیز افزایش می یابد.

وسایل مورد نیلز

* اقلام جمع آوری شده ی بیرون از منزل ،برای مثال :سنگ ها،شاخه های کوچک ،اشیای مشابه در اندازه های متفاوت برای لمس کردن

* پاکت کاغذی

روش اجرا

* به کودکتان دو چیز بسیار متفاوت از نظر شکل و بافت نشان دهید.این چیزها را در پاکت بگذارید.از کودک بخواهید یک شی را بردارد و آن را لمس کند. در زمانی که کودک آن شئ را لمس و احساس می کند،آن را خواهد شناخت.از کودک بخواهید نام آن شی را که لمس می کند،بیان کند.

* چیزهای بیشتری را اضافه کنید:4یا 5 قلم روش بالا را تکرار کنید.

· 10 انگشت کوچک

کنار کودکتان بنشینید و با او درباره ی بخش های مختلف بدن از جمله انگشتان دست،انگشتان پا،بینی،چانه،و دهان صحبت کنید.سپس این شعر را بخوانید و هر بخش از بدن او را که با شعر می خواند ،لمس کنید:

چی داره کودک؟

دو دست کوچک

دو پای کوچک

یک بینی ناز

دو گونه ی کوچک

یک چانه ی کوچک

دهان،دهان،یک لقمه در آن

تعداد انگشتا ،میدونی چند تا؟

انگشتای دست یا انگشتای پا؟

انگشتای دست،البته ماما(بابا)هر دو تا ،ده تا

انگشتای پا،البته ماما(بابا)هر دو تا ،ده تا

پس از این که کودکتان این شعر را یاد گرفت از او بخواهید تا این شعر را برایتان بخواند.

تلاش کنید این بازی را با حیوانات اسباب بازی انجام دهید.این بازی امکان دارد برای کودکتان چالش برانگیز باشد.

· بازی با رنگ ها

وسایل مورد نیاز

* چند مجله

* چسب یا برچسب

* قیچی (اگر کودک به سطح مهارت لازم برای استفاده از قیچی رسیده باشد)

* شکل های مقوایی نازک از اشیای متنوع

روش اجرا

* شما می توانید از این نوع فعالیت برای معرفی رنگ ها استفاده کنید.برای این کار شکل های مختلف و متنوعی ترسیم کرده و برای هر یک از آن ها از یک رنگ خاص استفاده کنید.برای مثال:

شکل یک سیب:رنگ قرمز

شکل یک درخت:رنگ سبز

شکل خورشید:رنگ زرد

شکل یک خرس:رنگ قهوه ای

شکل یک گوسفند:رنگ سفید

* هر یک از رنگ ها را با خواندن یک شعر آهنگین درباره ی آن به کودک معرفی کنید.

* کودکتان را تشویق کنید تا چیزهایی را که رنگ مشابه با آن رنگی هستند که او تازه یاد گرفته را،برای شما پیدا کند یا اسم آن را به شما نشان دهد. برای مثال لباس ها،اسباب بازی ها یا دیگر وسایل و اسباب های منزل.

* چند مجله ی رنگی انتخاب کنید و آن ها را به ترتیب به کودکتان بدهید تا در آن ها تصویرهایی که دارای رنگ مشابه با آن رنگی هستند که کودک تازه آموخته است ،به شما نشان دهد.اگر کودک توانایی استفاده از قیچی مخصوص کودکان را دارد به او اجازه دهید تا آن تصویر ها را با استفاده از قیچی ببرد.

توصیه هایی برای انجام پیشرفته تر این بازی

* به کودک اقلام یا اشیایی بدهید که دارای رنگ های متنوع و مختلف هستند. برای مثال دکمه شی خوبی است.تا آن دکمه هایی را که دارای رنگ مشابه هستند از بقیه دکمه ها جدا کند.

* این فعالیت را می توانید گسترش بیشتری دهید.از کودک بخواهید دکمه هایی را که دارای رنگ مشابه هستند ازبقیه ی دکمه ها جدا کند.

* این فعالیت را می توانید گسترش بیشتری دهید. از کودک بخواهید دکمه هایی را که دارای شکل و رنگ یکسان هستند (برای مثال دایره ای شکل و زرد رنگ)از بقیه ی دکمه ها جدا کند.

بازی های سنین 4 تا 6 سالگی

· کار با خمیر

* یک مقوای بزرگ و یا تخته چوبی را جلوی کودک قرار دهید و گلوله ای خمیر را برای ورز دادن و بازی در اختیار او قرار دهید.

* بگذارید اشکال درست شده با خمیر ،خشک شوند وقتی خشک شدند،آن گاه کودک می تواند آن ها را رنگ آمیزی کند.

تذکر:به کودک سفارش کنید حتما دست های خود را بعد از کار با خمیر بشوید

· بازی گرگ و گوسفند

از کودکان بخواهید تا دست های یکدیگر را بگیرند و به صورت دایره بایستند.بگذارید یکی از کودکان گرگ شود(او باید خارج از دایره قرار بگیرد )و یکی دیگر از کودکان نقش گوسفند را بازی کند (او باید داخل دایره قرار بگیرد).در این حال گرگ باید سعی کند تا به درون دایره بیاید و گوسفند را بگیرد ولی کودکان دیگر سعی می کنند با حلقه کردن دست ها مانع ورود او به دایره شوند .گرگ باید سعی کند دایره را بشکند و حلقه ی دست های کودکان را باز کند و داخل شود و گوسفند را بگیرد .

· آب بازی

آب بازی یکی از بازی های آموزشی مناسب برای کودکان 6 ساله می باشد.آب بازی باعث تسکین کودک عصبی می شود و به او آرامش می بخشد.کودکان از بازی با آب لذت فراوان می برند.و به آسانی می توانند با آب بازی کنند .آب را در دست خود نگه می دارند با آب و صابون حباب درست میکنند و ظروف مختلف را پرو خالی می کنند.

بازی های دوره پیش دبستانی

· بازی غلطه آی غلطه

· این بازی فقط در کلاس اول کاربرد دارد.در این بازی آموزگار جملاتی را بر زبان می آورد و از لحاظ معنایی یا ارتباط شناختی ،یک نکته ی نادرست در آن می گنجاند . به عنوان مثال((وقتی باران همه جا را سفید پوش کرد،بچه ها شروع کردند به درست کردن آدم برفی ))

دانش آموزان در پایان جمله معلم ،تک تک یا دسته جمعی باید نادرستی کاربرد ((باران )) به جای ((برف)) را اعلام کنند.

· من چی هستم؟((من کی هستم))

معلم یا یکی از شاگردان در 10 جمله به شرح یک پدیده مثل باران یا یک شی مثل رادیو یا یک شخص مثل فردوسی می پردازد.آن گاه بقیه بچه ها باید نام آن پدیده،شی یا شخص را حدس بزنند.حدس زدن روی هر جمله امتیاز خاصی دارد. این بازی را می توان به صورت گروه گروه کردن دانش آموزان هم انجام داد.

· بازی چی مال چیه؟(یا چی مال کیه و چی مال کجاست؟)

در این بازی روابط و مصداق های موجود در محیط زندگی کودک و سرزمین ایران را مورد پرسش قرار دهید تا کودک به کمک عناصر زبانی ،به تفکر و ادای پاسخ پرداخته و در قبال آن تشویق شود.

به عنوان مثال:

چشم برای دیدن است.

گز سوغاتی اصفهان است.

هواپیما خلبان دارد.

شاهنامه اثر فردوسی است.

جوهر در خودکار است.

2-قصه و داستان

کودکان شیفته ی قصه و قصه گویی هستند. قصه ها تاثیر بسیاری در روح و روان،زبان و شخصیت کودک برجا می گذارند. از اثرات قصه در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-انتقال مفاهیم:قصه ها به دلیل کشش،زیبایی و برانگیختن حس کنجکاوی در کودکان می توانند بسیاری از مفاهیم را به کودک انتقال دهند.

2-انتقال ارزش ها:قصه ها علاوه بر انتقال مفاهیم در انتقال ارزش هایی چون راست گویی ،شجاعت ،بخشندگی،مبارزه با ظلم و ستم ،پرهیز از دروغ و ....می توانند موثر و مفید باشند.کودک از طریق قصه ها و داستان های خوب،به بسیاری از ارزش های اخلاقی پی می برد.

3-اصلاح رفتارها:قصه ها می توانند به اصلاح و تغییر رفتار کودک کمک کنند. قصه ها جنبه آموزنده و عبرت آموز دارند،به همین دلیل می توان با تعریف رفتارهای خوب افراد در قالب قصه ،رفتارهای نامناسب کودک را اصلاح نمود.زیرا کودک به آسانی از قهرمانان داستان تاثیر می گیرد و سعی می کند به مانند آن ها رفتار کند.

4-تقویت خلاقیت:کودک پس از شنیدن داستان ،گاه خود به قصه گویی می پردازد و یا با اسباب بازی های خود،داستان شنیده را به نمایش می گذارد یا به تغییر بخش هایی از داستان و حتی اتفاقاتی را که در داستان روی داده می پردازد .تخیل سرمنشا خلاقیت است .گاهی بسیاری از رفتارهای مبتکرانه و خلاق که در کودک دیده می شود محصول قصه هایی که شنیده خوانده و یا دیده است.درواقع قصه گویی یکی از بهترین راه های کشف توانایی و استعداد های کودکان است.

5-تقویت حس کنجکاوی :حوادث و اتفاقاتی که در قصه ها رخ می دهد کودک را وادار می کند به تعقیب حوادث بپردازد و آنچه را که در قصه شنیده در دنیای اطراف خود جستجو کند.به بیان دیگر ،کودک پس از شنیدن داستان انگیزه بیشتری برای انجام کارهایی که شخصیت های داستان انجام میداد،پیدا می کند.

6-زبان آموزی:قصه ها،کودک را با واژها،اصطلاحات ،ضرب المثل ها و....آشنا می سازد به همین دلیل نقش جدی و مهم در زبان آموزی ایفا می کنند.در کنار قصه گویی می توان از کودک خواست تا کلمه یا کلماتی را تکرار کند یا مثلا بگوید که قهرمان از کجا حرکت کرده نامش چه بوده،چه چیزی دیده ،چه گفته و....با این تکرارها می توان به کودک کمک کرد تا کلمات را بیان کرده و بخاطر سپارد و اگر هم اشتباه یاد گرفته باشد آن ها را تصحیح کند.در واقع قصه ابزار خوبی برای تقویت زبان کودک است.

7-افزایش قدرت تمرکز:قصه ها تمرکز و دقت کودک را افزایش می دهند .کودک در اثر شنیدن قصه ،این توانایی را بدست می آورد تا بتواند شنیدن فعال (گوش دادن همیشگی به قصه) را تجربه کند.کودک برای اینکه بتواند قصه را دنبال کند تمام حواس خود را برای شنیدن داستان متمرکز می کند.

از دیگر تاثیرات قصه بر کودکان می توان به منظم شدن و فعال شدن در انجام کارها و مهارت برقراری ارتباط با دیگران (مخصوصا در کودکان خجالتی و گوشه گیر)اشاره کرد.

3-شعر وسرود

شعر و سرود یکی دیگر از ابزارهای یادگیری در کودکان است که در پرورش ذوق هنری کودکان نقش مهمی را ایفا می کند.شعر به دلیل بهره گیری از عناصری چون موسیقی برای کودکان بسیار جذاب است.هر کلام آهنگین ،هر چند نامفهوم برای کودکان زیبا و دلنشین است به خصوص هنگامی که این کلام آهنگین در جریان یک بازی و نمایش ارائه شود،تاثیر بیشتری در کودکان خواهد داشت.

شعر علاوه بر شادی و نشاط در کودک و تحریک حس کنجکاوی و تخیل کودک باعث تقویت مهارت های گفتاری در وی می شود و خزانه لغات او را افزایش می دهد.

اصولا کودکان کلمات آهنگ دار و موزون را به سادگی می آموزند.علاقه کودک به شعر و سرود زمینه ای برای شروع خواندن و نوشتن در دوره ی پیش دبستانی است.کودک قبل از رفتن به مدرسه می تواند شعر ها راحفظ و بارها به زبان آورد.شعر و سرود اگر همراه با تصاویر و کلمات مربوط به ارائه شود می تواند کمک موثری برای خواندن و نوشتن کودک در مدرسه باشد.

4-نقاشی

نقاشی از ابزارهای موثر در یادگیری کودکان است که باعث تخلیه هیجانات و احساسات درونی کودک و همچنین موجب ایجاد تخیل و افزایش قدرت خلاقیت در او می شود .

نخستین نقاسی کودک به صورت خط خطی می باشد که در همین خط خطی کردن های بی هدف،شکل هایی می بیند که شباهت به تصویر بعضی اشیا دارد .پس از آن می کوشد که از حفظ الگویی را که می داند بکشد از همین لحظه نقاشی به صورت نوعی تقلید و تصویر ذهنی در می آید ،نقاشی کودک مانند تکلم نوعی اظهار بیان و عکس العمل کودک است.همان طوری که کودک نوپا ،کلماتی را بیان می کند و موضوعی را می فهماند نقاشی کردن نیز زبان و بیان کودک است.

نقاشی کودک در سنین پایین بسیار ساده و ابتدایی است و کودک نمی تواند آن چیزی را که در ذهن دارد و یا می بیند نقاشی کند مثلا کودک در سنین 4-3 سالگی هنگام کشیدن تصویر انسان ،بدن او را فراموش می کند ،زیرا به نظر او وظیفه و عمل بدن زیاد مهم نیست اما با بالا رفتن سن کودک و رشد ذهنی او نقاشی او کامل تر می شودبه طوری که کودک در 6 سالگی تصویر یک آدم را کامل تر از گذشته ترسیم می کند.

در سنین 5تا6 سالگی ،امکان دستیابی کودک به درک حروف الفبا یا خط نوشتنی که بیشتر از رسم و نقاشی جنبه ی آموزشی دارد فراهم می شود.

نقاشی های کودک با توجه به خطوط و تصاویری که می کشد و به آن نام و عنوان می دهد باعث افزایش قدرت تخیل و همچنین بیشتر شدن دقت و تمرکز در او می شود.از طرفی زمینه هایی را برای بروز خلاقیت در کودک ایجاد می کندو کودک مهارت های لازم را برای تشخیص رنگ ها به دست می آورد.

منبع:کتاب کودک ویادگیری از راضیه دانیال

خدمات درمانی ارائه شده

متخصصین و پرسنل حرفه ای

مشاوره هایی که تقدیمتان شد

  • آدرس : اهواز - خیابان آزادگان - خیابان 24 متری - بین دیده بان و شریف زاده - مجتمع شمخانی - واحد 10
  • تلفن تماس : 32234618-061
  • نمابر (فکس) : 32234618-061
  • پست الکترونیک : Info @ Navidemehr.ir