راهکارهای برخورد با سالمند بدخلق

رفتار با یک سالمند بدخلق

شاید شما یا یک همسایه سالخورده عصبانی سر و کار دارید. یا شاید یکی از اعضای مسن خانواده که مرتباً از حالت عادی خارج می شود.شرایط فردی شما هر چه باشد، برخورد با یک شهروند سالمند بدخلق می تواند بسیار دشوار باشد.چگونگی رفتار با یک سالمند بدخلق از آن مواردی است که باید به درستی شناخته و راه حل آن را پیدا کرد. خوشبختانه، شما طی سه مرحله می توانید برای بهبود وضعیت و آسان کردن زندگی خود و ایشان قدم بردارید.

مرحله اول: پی بردن به موضوع

- وضعیت را ارزیابی کنید : وقتی با یک فرد مسن تحریک شده سروکار دارید، اولین قدم شما این است که سعی کنید بفهمید مشکل چیست. آیا مشخص است که چه چیزی وی را آزار می دهد؟

نکته مهم: اگر فرد مورد نظر بدون هیچ دلیل قابل تشخیصی بداخلاق به نظر می رسد، سعی کنید از طریق ارتباط کلامی و گفتگو به اصل ماجرا برسید.

- عوامل خارجی را در نظر بگیرید : به خاطر داشته باشید که افراد مسن اغلب با مجموعه عواملی بیش از یک فرد بزرگسال سروکار دارند که می تواند بر خلق و خوی آنها تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، با افزایش سن افراد، شرایط فیزیولوزیکی و بدنی آنها بطور محسوسی هر روز تغییر بیشتری نسبت به قبل انجام می دهد. این امکان کاملاً وجود دارد که فرد سالمند مورد نظر با درد جسمانی جدیدی روبرو باشد که شما از آن بی اطلاع باشید. این مطمئناً می تواند بر روحیه آنها تأثیر بگذارد. لطفا دقت بفرمایید که بسیاری از سالمندان از چندین نوع دارو برای درمان های مختلف استفاده می کنند ودر اغلب اوقات ، تآثیر نسخه های مختلف می تواند اثرات منفی بر خلق و خوی فرد داشته باشد.

- از خود فرد سوال بپرسید : وقتی می خواهید بدانید چرا یک فرد عصبانی است، ساده ترین و مؤثرترین راه این است که از خود او سؤال کنید. لازم نیست فضولی کنید، اما می‌توانید یک سری سؤالات روشن بپرسید. با شروع یک مکالمه، ممکن است بتوانید علت عصبانیت او را مشخص کنید.

به عنوان مثال، به جای شروع با جمله “حالت چطور است؟” از جمله صریح تری مانند “روزت را چطور شروع کرده ای؟ یا “برنامه امروزت چه بوده؟” استفاده کنید.

- با دقت گوش کن : هنگامی که با یک فرد مسن گفتگو می کنید، با دقت خاصی شنونده خوبی باشید. تمام توجه خود را روی مکالمه متمرکز کنید. به فرد مسن تر این احساس را بدهید که واقعاً برای آنچه می گوید ارزش قائل هستید. حتما تماس چشمی برقرار کنید. آنچه را که فرد سالخورده می‌گوید به زبان بیاورید. در طول مکالمه سوال بپرسید.

- موضوع را به خود نگیرید : به یاد داشته باشید که وقتی یک فرد مسن تحریک پذیر است، احتمالاً تقصیر شما نیست. گاهی اوقات ممکن است شما تنها فردی باشید که آن روز با او در ارتباط بوده، بنابراین آنها ناعادلانه عصبانیت خود را روی شما فرو می ریزند. سعی کنید منفی بودن آنها را به دل نگیرید. با علم به اینکه احتمالا شما مقصر نیستید و موضوع را شخصی نکنید، شفافیت بیشتر خواهد شد. این به شما این امکان را می دهد که از موقعیت عقب نشینی کنید و مشکل را با وضوح بیشتری ارزیابی کنید.

مرحله دوم: صبور بودن

- دیدگاه خود را تغییر دهید : به یاد داشته باشید که شکاف نسلی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ارتباط شود. وقتی اختلاف سنی زیاد باشد، ممکن است در نظرات و دیدگاه‌ها نیز تفاوت‌های قابل توجهی وجود داشته باشد. سعی کنید به دیدگاه سالمندان احترام بگذارید. دیدگاه خود را تغییر دهید تا ببینید مشکل آنها از کجا ناشی می شود. سوال پرسیدن می تواند راهی عالی برای کمک به تغییر دیدگاهتان باشد. دریافت اطلاعات بیشتر می تواند به شما در درک دیدگاه سالمند کمک کند

- یک نفس عمیق بکش : گاهی اوقات برخورد با یک فرد تحریک شده می تواند بسیار خسته کننده باشد. حتی ممکن است احساس کنید هرکاری که انجام می دهید درست نیست. اغلب بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خود را آرام کنید و ذهن خود را به حالت اولیه بازگردانید. چندبار نفس عمیق بکشید. چندین دم و بازدم های طولانی و تحت کنترل انجام دهید. این کار ضربان قلب و سطح استرس شما را کاهش می دهد.

- استراحت کنید : گاهی اوقات می تواند بسیار مفید باشد که از یک موقعیت ناامید کننده کمی فاصله بگیرید. اگر احساس می کنید که مکالمه فی مابین طرف مقابل را تحت تأثیر منفی قرار داده، طبیعی است که احساس کنید نیاز به استراحت ذهنی دارید. یک قدم به عقب به شما این امکان را می دهد که آرام شده و زمانی که از نظر ذهنی شاداب و آماده تر هستید به گفتگو بازگردید.

- روی نکات مثبت تمرکز کنید : سعی کنید به یاد بیاورید مطالب و خاطره های شیرین فی مابین شما چه بوده است. به عنوان مثال، شاید این عمه سالخورده شما است که بداخلاق است. سعی کنید روی یکی از خاطرات مشترک با او مثلا رفتن به سفر مشترک قبلی تمرکز کنید.

مرحله سوم: یافتن راه حل رفتار با یک سالمند بداخلاق

- راه حل یا پیشنهاد خود را اعلام کنید : وقتی مشکل را مشخص کردید، می‌توانید پیشنهادی برای کمک ارائه دهید. مطمئن شوید که پیشنهاد شما عملی است –اگر نمی توانید یا صادقانه نمی خواهید، پیشنهادی هم نکنید. در عوض، یک پیشنهاد صمیمانه و ملموس کمک ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر مادر سالخورده شما در نظافت و نگهداری خانه خود مشکل دارد، از او بپرسید که آیا مایل است شما یک نیروی خدماتی نظافتی پاره وقت استخدام کنید.

- همدل باشید : همدلی به این معناست که سعی می کنید خود را به جای طرف مقابل بگذارید. وقتی متوجه شدید که چرا این شخص بداخلاق است، سعی کنید حدس بزنید که اگر در موقعیت او بودید چه رفتاری می کردید و چه چیزی باعث می شد احساس بهتری داشته باشید. افراد مسن اغلب تنها هستند، که می تواند دلیل رفتار غیر دوستانه آنها باشد. به او کار یا فعالیتی را پیشنهاد دهید که هر دوی شما می توانید با هم آن را انجام دهید.

- درخواست کمک کنید : اگر نتوانید مشکل طرف مقابل را حل کنید. به خصوص اگر فرد مسن را به خوبی نشناسید، ممکن است شرایط از دست شما خارج شود. در این صورت بهتر است از دیگران کمک بخواهید. سعی کنید با دوستان نزدیک یا بستگان فرد مسن تماس بگیرید تا ببینید چه پیشنهادی دارند.

- مکان های مناسب را شناسایی کنید : اکثر شهرها دارای مراکز سالمندان (شهرداری یا خیریه هایی) هستند که افراد مسن می توانند برای فعالیت های تفریحی به آنجا بروند. سازمان‌های دیگر، مانند مساجد و کتابخانه‌ها نیز برنامه‌هایی را برای سالمندان ارائه می‌دهند. می توانید منابع محلی را جستجو کنید و آن اطلاعات را در اختیار همسایه یا خویشاوندان خود قرار دهید. این می تواند به طور بالقوه بسیار مفید باشد و به بهبود خلق و خوی آنها کمک کند.

- مثبت بمانید : برخورد با یک شهروند مسن بداخلاق می تواند بسیار خسته کننده باشد. مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مثبت اندیش باشید. به یاد داشته باشید که با مهربانی و کمک کردن، کار خوبی انجام می دهید. حتی اگر آشکارا از کمک شما قدردانی نمی شود، احتمالاً تأثیری گذاشته اید.

سعی کنید لبخندی بر لبانتان بنشانید. حتی اگر در ابتدا احساس نادرستی داشته باشید، عمل ساده لبخند باعث می شود احساس بهتری هم شما و هم ایشان داشته باشید.

 

برگرفته از سایت : بنیاد فرهنگ سالمندی

خدمات درمانی ارائه شده

متخصصین و پرسنل حرفه ای

مشاوره هایی که تقدیمتان شد

  • آدرس : اهواز - خیابان آزادگان - خیابان 24 متری - بین دیده بان و شریف زاده - مجتمع شمخانی - واحد 10
  • تلفن تماس : 32234618-061
  • نمابر (فکس) : 32234618-061
  • پست الکترونیک : Info @ Navidemehr.ir