دغدغه های مالی در دوران سالمندان

کاستن از دغدغه‌های مالی در دوران سالمندی

 آرامش در سنین پیری و امنیت مالی در دوران سالمندی امری نیست که بدون تلاش یا به‌صورت تصادفی پدید بیاید، این مساله‌ای است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و به صورت حساب‌شده برای آن تلاش کرد. برای امنیت مالی در دوران سالمندی به احساس تعهد نسبت به خود آینده مان، دوراندیشی، مسوولیت‌پذیری و البته پول نیاز داریم. امروزه توجه به مساله برنامه‌ریزی مالی برای دوران سالمندی در سرتاسر جهان در حال افزایش است، با این حال کماکان این پدیده به اندازه سایر ابعاد زندگی مالی همه‌گیر نشده است.

. عدم توجه شخصی به مساله دوران سالمندی و نیازهای مالی آن در سرتاسر جهان امری بسیار عجیب است، زیرا هر فرد به‌صورت متوسط 20 سال از حیات خود را بازنشسته و سالمند است. کنار گذاشتن پول برای این دوران یک عادت است که همه ما می‌توانیم آن را در خود پرورش داده و بهبود دهیم. به این ترتیب در سال‌هایی که از حمایت افراد بزرگ‌تر از خود، بسیاری از دوستان و نزدیکانمان و فعالیت کاری ناتوان هستیم، می‌توانیم در آرامش و سعادت به سر بریم. در ادامه چند نکته در خصوص برنامه‌ریزی مالی برای این دوران مطرح می شود. پس‌انداز را شروع کنید. پس‌انداز را رها نکنید. به اهداف تان بچسبید.
اگر از قبل پس‌انداز می‌کردید، فرقی نمی‌کند برای بازنشستگی باشد یا هدفی دیگر، به پس‌اندازتان ادامه دهید. همه ما می‌دانیم که پس‌انداز عادتی ارزشمند است. اگر پس‌انداز نمی‌کنید زمان آن است که شروع کنید. اگر تا به حال هیچ هدفی برای پس‌انداز به ذهنتان نمی‌رسید یا ترجیح می‌دادید در لحظه زندگی کنید، هم‌اکنون باید برای سلامتی، آرامش و بقای خود در دورانی پس‌انداز کنید که از کمترین حمایت‌ها برخوردارید و بیشترین فراغت‌ها را دارید. این دوران می‌تواند بی‌نظیر باشد. فرقی نمی‌کند که سی ساله هستید یا چهل ساله. هرگز برای این نوع پس‌انداز دیر یا زود نیست. هر زمانی برای شروع خوب است. از مقدار کمی شروع کنید و ماهانه مبلغ پس‌انداز را افزایش دهید. هرچه زودتر پس‌انداز را شروع کنید شانس اینکه سود بیشتری از پول‌تان را کسب کنید بالا می‌برید. پس‌انداز برای دوران سالمندی برای خود را به یک اولویت اصلی بدل کنید و آن را به پس‌انداز برای یک ماشین جدید ترجیح دهید. سطح زندگی مطلوب خود در دوران بازنشستگی را در نظر بیاورید و با در نظر گرفتن نرخ نسبی تورم میزان پولی را که برای گذراندن سال‌های دراز سالمندی نیاز دارید تخمین بزنید.

نیازهای دوران سالمندی‌تان را بدانید.
حقوق احتمالی بازنشستگی شما چقدر خواهد بود؟ تحت پوشش چه بیمه‌هایی هستید؟ آیا امراض خاصی دارید که نگران عود آنها در دوران پیری و هزینه‌های آن هستید؟ چه تحولی هست که مایلید در زندگی سالمندی شما رخ دهد؟ هزینه تمام موارد را حساب کنید. با پیش‌بینی موارد قطعی و حتی امور پیش‌بینی‌ناپذیر آینده، می‌توانید از مشکلات بعدی پیشگیری کنید. حتما افرادی را می‌شناسید که در شرایط بد سالمندی یا بازنشستگی هنوز ناچار به انجام کارهای پاره وقت یا تمام وقت هستند، با قدری پس‌انداز می‌توان از این پدیده اجتناب کرد.

تمامی برنامه‌ها را بررسی کنید.
شرکت یا کمپانی که در آن فعالیت می‌کنید چه نوع بیمه‌ای را به شما ارائه می‌کند؟ بیمه‌های دیگری که می‌توانند زندگی سالمندی شما را ساده کنند چه هستند؟ در این برنامه‌ها ثبت نام کنید. پرداخت مرتب هزینه‌های بیمه از پس‌انداز شخصی آسان‌تر است و راحت‌تر می‌توان به آن پای بند بود. البته این به این معنی نیست که پس‌انداز شخصی‌تان را رها کنید، بلکه راهی تکمیلی است.

اصول اولیه سرمایه‌گذاری را فراموش نکنید.
روش پس‌انداز به اندازه میزان پس‌انداز مهم است. وقتی کلمه پس‌انداز به میان می‌آید ما به یاد کنار گذاشتن پول به ساده‌ترین نحو ممکن می‌افتیم. پس‌انداز لزوما به این معنا نیست. روش سرمایه‌گذاری و عامل تورم دو عنصر بسیار مهم هستند. تمام گزینه‌هایی را که برای سرمایه‌گذاری دارید، درنظر داشته باشید. از اقسام حساب‌های بانکی گرفته تا خرید املاک می‌تواند روش شما برای پس‌انداز باشند. سعی کنید منابع مالی خود را تا حدی پراکنده پس‌انداز کنید. به عبارتی تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. از طرفی از پراکندگی بیش از حد در روش‌های پس‌انداز احتراز کنید. حدی از ریسک را بپذیرید، ولی جانب احتیاط را از دست ندهید. زیرا اینجا جایی است که شما بیشتر از هرچیز به احتیاط نیاز دارید. دوران سالمندی دورانی است که در آن شما از محافظه کاری و احتیاط‌های جوانی‌تان سود خواهید برد.

هرگز به حساب پس‌انداز بازنشستگی‌تان دست نزنید.
بیمار شده‌اید؟ مشکلات مالی عدیده‌ای دارید؟ تولد یکی از بهترین دوستان تان است و پولی ندارید؟ هزینه‌های زندگی‌تان افزایش یافته است؟ تمامی این مشکلات با شدت بیشتر در دوران کهنسالی برایتان رخ خواهد داد. در جوانی مقابله با بحران مالی ساده‌تر است، همیشه دوستان و افراد بزرگ‌تری وجود دارند که حمایت تان کنند، در کهنسالی با این حقیقت تلخ مواجهید که بسیاری از حمایت‌گران شما از دنیا رفته‌اند، در جوانی از سلامت و قدرت کار بیشتر برخوردارید، بنابراین در مواجهه با سخت‌ترین مشکلات نیز بکوشید از دست زدن به اندوخته امن دوران سالمندی‌تان اجتناب کنید. درست است که یک مستمری یا حقوق بازنشستگی چیزی است که بیشتر افراد در کهنسالی از آن بهره‌مند هستند، اما دوران پیری دورانی از کوران حوادث و مشکلات است که شما نمی‌توانید بدون یک اندوخته امن به استقبال آن بروید.

برگرفته از : روزنامه دنیای اقتصاد شماره 1627

خدمات درمانی ارائه شده

متخصصین و پرسنل حرفه ای

مشاوره هایی که تقدیمتان شد

  • آدرس : اهواز - خیابان آزادگان - خیابان 24 متری - بین دیده بان و شریف زاده - مجتمع شمخانی - واحد 10
  • تلفن تماس : 32234618-061
  • نمابر (فکس) : 32234618-061
  • پست الکترونیک : Info @ Navidemehr.ir