تعاملات اجتماعی در کودکان اتیسم

تعاملات اجتماعی در کودکان اتیستیک

مهارت های اجتماعی به توانایی کودک دربرقراری ارتباط با دیگران از طریق روش های قابل پذیرش و مناسب اطلاق می شود. هنگامی که یک کودک دارای مهارت اجتماعی باشد می تواند دوست پیدا کند و با دیگران گفت و گوی ساده ای داشته باشد.

مهارت های اجتماعی و اوتیسم

این یک تصور غلط است که کودکان دارای اتیسم دوست ندارند با دیگران ارتباط برقرار کنند زیرا آنها ضد اجتماعی هستند. کودکان دارای اتیسم دوست دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند و گفت و گو داشته باشند اما آنها نمی دانند چگونه این کار را انجام دهند.

وقتی می‌گوییم یک شخص ( اتیسم) دارای ضعف در مهارت های اجتماعی می باشد به این معنی است که او رفتار قابل انتظار را با سایر دوستان انجام نمی دهد و دوست پیدا کردن در آنها سخت تر است. به عنوان مثال یک کودک دارای اوتیسم ممکن است بدون اجازه گرفتن اسباب بازی دوستش را بردارد و این کار به عنوان یک رفتار منفی توسط دیگران تلقی شود در‌حالی که کودک اتیسم ممکن است به خاطر عدم درک مفهوم اجازه گرفتن این کار را انجام داده باشد.

 آموزش مهارت‌های اجتماعی به یک کودک دارای اتیسم به عنوان یک چالش قلمداد می شود. چون یکی از علایم اصلی در کودکان دارای اوتیسم فقدان یا تأخیر در مهارت‌های اجتماعی است.

علایمی که بر مهارت های اجتماعی افراد اتیستیک اثر می گذارند عبارتند از:

تأخیر در رشد گفتاری / عدم توانایی درخواندن سرنخ های غیر کلامی / عدم درک احساسات دیگران / مشکل در درک لطیفه، طعنه و سخنان نیشدار / قادر نبودن به شروع مکالمه / تکرار کلمات و عبارات / دادن پاسخ غیر مرتبط به سوالات

با نگاه کردن به این علایم، این قابل درک است که چگونه کودک دارای اتیسم مشکل زیادی در ارتباط و تعامل با دیگران دارد. به همین دلیل است که ممکن است کودک دارای اتیسم در دوست‌یابی مشکل داشته باشد و بازی کردن با برادر و خواهرهایش تقریباً غیر ممکن است.

مهارت های اجتماعی مورد نیاز

کودکان دارای اتیسم نیاز دارند تا مهارت‌های اجتماعی مشابه با همسالان خود را فرا بگیرند. مهارت های اجتماعی برای یک کودک مهم است. اعتماد به نفس را در فرد افزایش می دهد و باعث می شود دوست پیدا کند مهارت‌های اجتماعی نه تنها برای ایجاد روابط ،مهم است بلکه برای توسعه مهارت های زندگی نیز نیاز است‌. آن‌ها باید بدانند که چگونه خود را در زمان‌های مختلف نشان دهند و مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرند. در یک سطح اجتماعی کودکان دارای اوتیسم باید یاد بگیرند که با دیگران بازی کنند، صحبت کنند احساسات خود را مدیریت کنند و مهارت حل مساله داشته باشند. هنگامی که این مهارت‌های اساسی شناسایی شوند برنامه ریزی برای بهبود مهارت های اجتماعی کودک آسانتر می شود.

 بهبود مهارت های اجتماعی کودک اتیسم

در طول سالها دانشمندان و محققان روشهای مختلفی را برای بهبود مهارت های اجتماعی مورد مطالعه قرار داده اند. تحقیقات برای بهبود مهارت های اجتماعی در چند دهه گذشته پیشرفت کرده اند. امروزه والدین و مراقبان به درمان های جدیدی دست پیدا کرده اند که کودکان دارای اوتیسم توانایی تعامل در محیط های اجتماعی را دارند . برای آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان دارای اتیسم، والدین می توانند به درمانگران مهارت های اجتماعی کمک کنند.

اساس مهارت های اجتماعی بر یک مفهوم به نام تفکر اجتماعی مبتنی است. درمانگران از استراتژی های مختلفی برای دانش آموزان دارای اتیسم برای روبه رو شدن با شرایط اجتماعی استفاده می کنند که شامل آموزش به یک کودک دارای اتیسم است که چگونه با دیگران بازی کند و با همسالان خود فعالیتهای گروهی انجام دهد. برخی از اهداف اجتماعی در گروه طراحی شده اند تا برخی از مهارت ها را داخل گروه یاد بگیرد.

 استراتژی هایی برای آموزش و بهبود مهارت های اجتماعی در کودکان بر این پایه استوار است که هر چند جلسات و مداخلات تخصصی می تواند مهارت های اجتماعی را در کودکان بهبود بخشد اما مهم است که والدین و مراقبان آموزش مهارت های اجتماعی را برای رسیدن به نتایج مطلوب در خانه تقویت کنند.

 برگرفته از سایت:  www.autismparentingmagazine.ir

خدمات درمانی ارائه شده

متخصصین و پرسنل حرفه ای

مشاوره هایی که تقدیمتان شد

  • آدرس : اهواز - خیابان آزادگان - خیابان 24 متری - بین دیده بان و شریف زاده - مجتمع شمخانی - واحد 10
  • تلفن تماس : 32234618-061
  • نمابر (فکس) : 32234618-061
  • پست الکترونیک : Info @ Navidemehr.ir