درمان زخم بستر

درمان زخم بستر ممکن است شامل کاهش فشار روی ناحیه زخمی، تمیز و خشک نگه‌داشتن زخم، استفاده از پانسمان و داروهای موضعی، کنترل درد، بهبود تغذیه و در موارد شدید جراحی باشد. توصیه‌های زیر را در مورد تغییر وضعیت در تخت یا صندلی در نظر بگیرید - توزیع وزن

جابجایی وزن خود را اغلب تغییر دهید. اگر از یک صندلی چرخدار استفاده کنید، سعی کنید هر ۱۵ دقیقه محل توزیع وزن خود را انتقال دهید. برای تغییر وضعیت‌تان هر ۱ ساعت یک بار، در صورت لزوم کمک بخواهید. در طب سنتی قرار دادن عسل روی زخم بستر توصیه شده است.

- تغییر مکان برای درمان زخم بستر در صورت امکان خودتان را بلند‌کنید. اگر در قسمت بالا تنه‌ی خود قدرت کافی دارید حرکت «شنا مخصوص صندلی چرخدار» را انجام دهید. بدن خود با فشاردادن بر روی دسته‌های صندلی از صندلی بلند کنید.

از کوسن یا تشکی که فشار را کاهش می‌دهد و بدن را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد، استفاده کنید. از کوسن‌های دونات شکل (دایره شکل که مرکز آن خالی است) استفاده نکنید، زیرا می‌توانند فشار را روی بافت اطراف متمرکز کنند.

ارتفاع تخت‌تان را تنظیم کنید. اگر می‌توانید سر تخت را بالا ببرید، ارتفاع آن را بیش از ۳۰ درجه افزایش ندهید. این کار به جلوگیری از تنش برشی کمک‌می‌کند

- بهترین و سریعترین درمان زخم بستر: انتخاب صندلی مناسب از صندلی چرخدار مخصوص استفاده کنید. برخی از صندلی‌های چرخدار را می‌توان شیب‌دار کرد، تا بتوان فشار روی پوست نشیمنگاه را کاهش‌دهد.

- درمان زخم بستر با سشوار: پوست را تمیز و خشک کنید پوست را با مواد پاک‌کننده ملایم شسته و به آرامی خشک کنید. این روش تمیزکردن را به طور مرتب برای محدودکردن تماس پوست با رطوبت، ادرار و مدفوع انجام‌دهید. در زخم‌های باز هر بار که پانسمان را تعویض می‌کنید، زخم را باید با محلول سالین شستشو دهید. -سرم شستشوی زخم بستر (شستشوی زخم بستر ) سرم شستشوی زخم بستر همان نرمال سالین است که آب و نمک بهداشتی است. این مایع برای شستشوی زخم بستر به کار برده می‌شود. هر بار که می‌خواهید زخم بستر را بشویید، باید از این سرم شستشو استفاده کنید. با استفاده از این مایع می‌توانید ترشحات و چرک‌ها و همچنین بافت‌های از بین‌رفته، سلول‌های مرده و ترشحات سلول‌های خود بدن را پاکسازی کنید و زخم را از حالت آسیب‌دیده خارج کنید. توجه داشته‌باشید که پیش از تعویض پانسمان زخم بستر باید این زخم را شستشو دهید تا عفونت نکند و بهبودی آن به تعویق نیفتد

- محافظت از پوست و درمان زخم بستر استفاده از پودر تالک ساده (پودر بچه) برای محافظت از پوست در نقاطی که دچار اصطکاک می‌شوند. برای پوست‌های خشک از لوسیون استفاده‌کنید. در صورت لزوم، ملحفه و لباس را تعویض‌کنید. مراقب دکمه‌های لباس و چین و چروک در ملافه که پوست را تحریک می‌کند، باشید. هر روز برای علائم هشدار دهنده‌ای از زخم‌های فشاری پوست را به دقت و از نزدیک نگاه کنید. اگر در زخم بافت آلوده وجود نداشته‌باشد، زخم سریع‌تر بهبود می‌یابد، بنابراین دبریدمان و بریدن بافت‌های مرده ضروری است.

-  انواع پانسمان مخصوص زخم بستر پانسمان از زخم محافظت می‌کند و بهبودی را سرعت می‌بخشد. برخی از پانسمان‌ها با از بین‌بردن بافت مرده، از عفونت جلوگیری می‌کنند. برای بستن زخم بستر از پانسمان‌های مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان از آنها برای افراد مختلف با شدت‌های متفاوت زخم بستر استفاده کرد. برخی از انواع مختلف زخم بستر شامل موارد زیر هستند؛ پانسمان آلژینیت: یکی از انواع پانسمان‌های زخم بستر پانسمان آلژینیت است که در آن از نمک اسید آلژینیک مثل آلژینات کلسیم، پتاسیم یا آمونیوم استفاده می‌شود و برای پوشاندن زخم‌ها و بهبود آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارچه جاذب است و ترشحات را جذب می‌کند. پانسمان کلیر فیلم: این پانسمان از پلیمری ساخته‌شده‌است که ضخامت‌های متفاوتی دارد و بر روی هم قرار می‌گیرند. هیدروکلوئید: ژل‌هایی هستند که بر روی زخم قرار گرفته و ترشحات را جذب می‌کنند. هیدروژل: ماده‌ای که بر روی زخم قرار می‌گیرد و در کنار مرطوب نگه‌داشتن زخم آن را تمیز نگه می‌دارد. پانسمان فوم:‌ این فوم از مایعات زخم را جذب می‌کند. پانسمان عسل و پانسمان نقره‌ای

- آنتی بیوتیک برای زخم بستر استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا کرم آنتی بیوتیک، می‌تواند به درمان عفونت کمک‌کند. برای درمان زخم بستر داروهای مختلفی وجود دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند: آنتی بیوتیک برای زخم بستر / مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن /پمادهای مخصوص زخم بستر

-  چسب زخم بستر چسب زخم بستر به جای پانسمان استفاده می‌شود و می‌تواند برای درمان آن بسیار مفید واقع شود. این چسب در واقع یک بانداژ آماده است که در آن مواد و ترکیباتی وجود دارد که بهبودی زخم بستر را تسریع می‌بخشد. چسب زخم بستر با مرطوب نگه‌داشتن خود زخم و خشک نگه‌داشتن پوست اطراف زخم از منتشر شدن عفونت به اطراف زخم جلوگیری می‌کند. اما چگونه از چسب زخم بستر استفاده کنیم؟ استفاده از این زخم بسیار ساده است. برای زدن چسب زخم بستر بر روی زخم، ابتدا زخم بستر را به خوبی با سرم شستشو بشویید و سپس چسب زخم بستر را دقیقا بر روی محل زخم بچسبانید.

-  اسپری زخم بستر چیست؟ گرانولوکس یک اسپری است که برای زخم بستر و زخم‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این اسپری نوین و کاربردی برای بهبودی زخم بستر، زخم‌های دیابتی و سایر زخم‌هایی که بهبودی آنها به سختی انجام می‌گیرد، استفاده می‌شود. برخی از زخم‌های وریدی و شریانی پا هم از این دسته هستند. این اسپری از آلوده شدن بیشتر زخم و عفونت منتشر آن جلوگیری می‌کند و بهبودی و ترمیم آن را سرعت می‌بخشد. بنزوئین ماده‌ی موجود در این اسپری است و استفاده از آن برای زخم بستر درد و آزردگی ناشی از زخم را کاهش می‌دهد.

- تشک برقی برای زخم بستر (تشک زخم بستر خانگی) با پیشرفت علم و تکنولوژی، راه حل‌های ساده‌تری برای درمان زخم بستر ارائه‌شده که برخی از آنها از ایجاد زخم بستر پیشگیری هم می‌کنند. یکی از این روش‌ها تشک برقی یا استفاده از تشک مواج برای زخم بستر است. تشک مخصوص زخم بستر به بیماری که نمی‌تواند به خوبی روی تخت حرکت کند، کمک می‌کند که به سادگی جابجا شود. این تشک ویژگی‌های خوب دیگری هم دارد و آن کمک کردن به پخش‌کردن فشار در بخش‌های دیگر بدن است، نه فقط در محلی که به پوستی که در مجاورت استخوان‌های بزرگ قرار دارد، فشار وارد می‌شود.

 

گردآوری مطلب: خانم معصومه صالحی مراقب مرکز نوید مهر اهواز

خدمات درمانی ارائه شده

متخصصین و پرسنل حرفه ای

مشاوره هایی که تقدیمتان شد

  • آدرس : اهواز - خیابان آزادگان - خیابان 24 متری - بین دیده بان و شریف زاده - مجتمع شمخانی - واحد 10
  • تلفن تماس : 32234618-061
  • نمابر (فکس) : 32234618-061
  • پست الکترونیک : Info @ Navidemehr.ir